Nieuws
  • STEEN als muzikant in Trio del Son

Daar links, met die maracas in zijn handen, te lui om te staan..

  • STEEN geeft tekenles in Haarlem

Op dinsdagmiddag doceert STEEN het vak model- en portrettekenen op de Kunstacademie Haarlem. http://www.kunstacademiehaarlem.nl/paulvandersteen.htm

  • Tentoonstelling “Ontploffende hersenpannetjes”

Kunstlijn Haarlem, 2 nov. t/m 19 dec 2010.
In het nationaal museum van de psychiatrie Het Dolhuys in Haarlem raak je de weg kwijt. De gangen en gangetjes, ruimtes en kamertjes lijken even ondoorgrondelijk als het brein. Het geesteswerk van 14 kunstenaars houdt zich op in de krochten van deze massa, naadloos passend in het (ab)normale karakter van dit museum.

De “Ontploffende Hersenpannetjes” van STEEN zijn series van puberende meisjes-portretten. Zij lijken op knappen te staan in hun pathetisch losgeslagen sensualiteit. Of heeft tekenaar STEEN een Breezer te veel op?

  • Tentoonstelling ‘De gekte van STEEN’

22 aug. t/m 19 sep. 2010
Paul van der Steen kenden we al als STEEN van karikaturen in krant (Het Parool) en tijdschriften (Opzij, Wordt Vervolgd, VARA TV-Magazine etc.). Sinds een jaar of twee heeft hij een nieuwe, totaal vrije, innerlijk bezielde stijl van tekenen gevonden. De grote vodou-tentoonstelling “Kunst en mystiek uit Haïti”, in 2008-2009 in het Tropenmuseum, vormde de inspiratie. Deze vrijere tekeningen waren nog niet eerder te zien in een expositie. RETORT ART SPACE bijt trots het spits af.
De wekelijkse vrije tekening die STEEN tegenwoordig maakt voor de kunstbijlage van Het Parool zal een belangrijke plek hebben, naast het bezielde werk dat daarbij aansluit: schetsboeken, grote tekeningen, series van crucifixen, zwarte beesten, lelieblanke meisjes met tattoos, heidense priesters, naakte mannen in gevecht met hun schaduw, zwarte muzikanten.
Voorts gaat hij ter plekke een altaartje inrichten met bezielde poppen die hij Dappere Dodo noemt, of De jonge Icarus, Koning Eénoog, en soms De kleine Steen.

Op zondag 22 augustus wordt de tentoonstelling geopend met een gepast vodou-ritueel door Richard Meijer [kinderboekenschrijver, uitg. Prometheus]. Hij is op het gebied van [Haïtiaanse] vodou een religieuze leerling of ‘Hounsi’ van de Nederlandse Mambo Asogwe, vodou-priesteres, Maria van Daalen [dichter, uitg. Querido, en adviseur voor genoemde vodou-tentoonstelling in het Tropenmuseum]. Zij zal op zondag 29 augustus een tweede, groot vodou-ritueel uitvoeren, waarbij de goden zal worden gevraagd om instemming. Diezelfde middag zal STEEN een uiteenzetting geven over zijn drijfveren als tekenaar van deze werken.

STEEN zegt: “Elke kunstuiting in Haïtiaanse vodou is er een van krachtige bezieling, zwanger van magie, mystiek en symboliek. Of het nu in de dans en muziek is, of in de sierlijke tekening van maïsmeel op de vloer, of de met geest gevulde minutieus versierde potten, en de goddelijke poppen; alles is intens, bezield, heilig, sacraal. Zoals ooit ook het geval was in het westen, in heidense sprookjes en in vroeg-christelijke kunstuitingen. Ik probeer in mijn vrije tekeningen iets van die anima op te roepen. Kijk toch eens naar die gruwelijke crucifix van Matthias Grünewald uit 1512; lijden wordt hier gesitueerd in een inktzwarte achtergrond, met dwarsbalken van het kruis die door het gewicht en het leed van de gekruisigde doorbuigen, het verwrongen lijf vol met blauwe zweren en doornen steeksels. Als crucifix het lijden moet verbeelden, dan maar zó, zou ik zeggen. Niks hemelse blik en hemelse Jezus. Dit is de ultieme aardse pijn van uw en mijn lijden.”